Нині існує низка проблем, що мають вплив на важливі аспекти життєдіяльності молодого покоління. Однією з найважливіших — безробіття.
Понад 40% української молоді прагнуть влаштуватися на роботу за кордоном через фінансовий песимізм. Своїми думками та досвідом з журналістами «Нової Доби» поділився студент Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, підприємець Олег Черкасов.
— Ти став підприємцем, що вплинуло на такий вибір?
— Підприємництво — це мій внутрішній поклик. Загалом таке бажання з’явилось ще в дитинстві. Мої батьки займались цим, змалку я вже розумів, що таке видатки і як їх рахувати. Але, як показують мої спостереження, у кожної людини, яка починає власну справу, своя причина і мотив. Хтось відкриває кав’ярню через велику любов до кави, дехто — магазин цукерок через обожнювання солодощів. У всіх є спільна риса. Усі обожнюють те, що роблять і хочуть змінити щось у своєму житті.
— Як ти вважаєш, такий вид діяльності — це важка праця?
— Так.
Щоразу доводиться аналізувати кожен свій крок і прораховувати наступні три.
Потрібно домовлятись із людьми так, щоб твоя справа отримувала позитивний результат, уміти знайти вихід із будь-якої ситуації. Креативність і адаптивність — це взагалі окрема справа. Постійно «витискаєш» із себе всі сили, щоб отримати результат, досягнути нових вершин або просто не втратити те, що маєш. Насправді якщо дивитись на загальну картину, то можна подумати, що дуже складно, неймовірно рутинно, але нічого надприродного немає. Єдине, що заважає спочатку, це непідготовленість до тримання великої кількості інформації в голові та потреба бути універсальним солдатом, який сьогодні розробляє глобальні стратегії, а завтра продає свою продукцію за прилавком.
— Розкажи, які переваги твого бізнесу, чим приваблюєш клієнтів?
— Зараз основний вид діяльності, що я обрав, — це допомога людям, аби вони могли реалізувати свої бажання і втілити мрії в реальність. Для цього я допомагаю створювати бізнес. Одним із головних сегментів цільової аудиторії бренду «You Are» — студенти. З ними ми працюємо на повну, і ті, хто був із самого початку, сьогодні заробляють від п’ятдесяти тисяч гривень на місяць. Цього нам вдається досягти внаслідок того, що ми максимально ефективно використовуємо кошти нашого клієнта і з найменшим спротивом реалізовуємо його особистий успіх та результативність його справи.
Зараз у нас є навіть кейси, де студенти, які жили на 300 гривень в тиждень, змогли абсолютно без вкладень за кілька місяців вийти на дохід в шість-сім сотень доларів. Загалом, щось на рівні фантастики.
Але кожного нашого клієнта ми залучаємо особисто. Поки воронку продажів не використовуємо, тому що напрацьовуємо досвід у різних нішах. Але скоро буде запущено великий потік клієнтів із залученням через соціальні мережі, що стануть основним інструментом.
— Хто є основним конкурентом у вашій справі?
– На жаль чи на радість, у нас конкурентів немає. Поняття «інвестиційної компанії» на базі освітньої платформи розроблено самостійно. Під час моделювання сітки конкурентів ми знайшли лише тих, хто займається або освітньою діяльністю, або ж інвестиційною.
В Україні ми абсолютно точно перші, хто запустив механізм, який змінює життя наших клієнтів на краще.
— Чому не працюєш за фахом?
— Думаю, що це пов’язано з внутрішнім відчуттям, коли ти сам створюєш грошовий потік, розмір якого залежатиме лише від твоїх сил, знань і обсягу виконаної роботи. Я встиг попрацювати на рядових посадах у відділах продажів і навіть керував цими ж відділами, залишаючись найманим працівником, але задоволення від нових результатів не було. Здебільшого я завжди був чимось не задоволеним. Десь не влаштовувала заробітна плата, десь — ставлення керівника.Тому для себе вирішив, що не буду морочити голову ні собі, ні людям, а краще власноруч створю умови праці, які будуть комфортні, в першу чергу, мені.
— Розкажи детальніше про план дій? Щоб заснувати особистий бренд, що для цього потрібно?
— Нині в мене функціонує низка брендів одягу і власне виробництво, тому індустрія товарного та інформаційного бізнесу мені достатньо знайома. Я планую розширити мережу підприємств, які будуть нашими клієнтами і створити потужне бізнес-ком’юніті в Черкасах. Тому з огляду на те, що більшість наших клієнтів хочуть щось масштабне, доводиться розробляти саме брендову основу, яка буде системою робіт саме з точки зору розробки бізнес-моделі та позиціонування. Щоб заснувати особистий бренд, потрібно обрати свою нішу. Це може бути продаж свічок, квартир, техніки чи своїх знань, навички блогерства, наприклад. Потім — пропрацювання унікальності. Цей процес я називаю «створенням ідентифікаційного коду бізнесу». На цьому етапі ведеться робота над філософією, ідеологією, стилістикою, візуальною складовою, розробляються інструменти залучення та збереження аудиторії. Після цього ми формуємо бізнес-модель. Тут ведеться робота над операційною частиною бізнесу. Абсолютно всі залаштунки бізнесу пропрацьовуємо саме на етапі. Потім обирається або формується товарний ряд і вперед. Після цього момент запуску, робота з операційною складовою, контроль, мотивація, корегування стратегій, планів, залучення нових технологій.
— Як інші реагують на твій вік, колеги, клієнти?
— Коли починав, то я зіштовхнувся з дуже великою проблемою — недовірою до мене через те, що я підліток. Велику кількість часу було втрачено на те, щоб напрацьовувати репутацію, щоб працювати з лідерами ринку. B2B сегмент однозначно не рекомендую для початку. Краще зайнятись роздрібною торгівлею через інстаграм і відчувати себе чудово. Звичайно, розмір доходів буде відрізнятись, але так буде чітка впевненість у тому, що ви не втратите основного партнера, від якого залежав хід вашої справи.
Особливо, коли ще навчаєшся і дуже багато аспектів не розумієш, то дуже важко зберегти клієнтів, бо кожна помилка вартує грошей. Я їх наробив дуже багато, тому зрозумів, що хочу допомагати людям уникати таких же помилок. Зараз усі мої клієнти ставляться до мене, як до вчителя і керівника, тому що розуміють цінність тієї роботи, яку для них виконую.
— Як ти вважаєш, наскільки необхідною є освіта в сучасних умовах працевлаштування?
— Освіта — це мастхев, який необхідний абсолютно всюди.
Питання полягає лише в тому, яка це освіта і яка цінність цих знань. Створити не те, що багатомільйонну компанію, а і продуктовий магазин без розуміння бізнес-адміністрування не вийде. Залежно від того, який масштаб підприємства, такі знання і потрібні. А якщо говорити про працевлаштування, то, звичайно, на добре оплачувану роботу без відповідних знань, ніхто не візьме. Роботодавці вже розчарувались у якості вищої освіти, тому багато хто надає перевагу вузькоспеціалізованим курсам, але я завжди даю можливість показати себе і влаштовую один робочий день, якщо етап співбесіди був успішним. Упродовж цього дня стажер має виконати звичайний обсяг роботи і показати гнучкість, досвід та навички, якими він володіє. Якщо це, наприклад, дизайнер, то йому потрібно надати хоча б 2 ескізи нових моделей одягу і показати, що він може працювати стабільно та виконувати свої прямі обов’язки.
— Які перспективи ти бачиш особисто для себе, чи пов’язані вони із бізнесом?
— Я поєднав своє життя з бізнесом цілком і повністю, тому абсолютно всі мої плани, бажання, цілі пов’язані з ним.
Моя головна мета — це інвестиційна інкорпорація, яка буде робити своїх клієнтів не лише багатими, а й щасливими.
— Що ти можеш порадити молодим підприємцям-початківцям?
— Перш за все робити те, що найбільше любите. Ніяка справа не буде успішною, якщо її відкрили лише заради грошей. Працюйте над мисленням, яке буде допомагати вам у розвитку та реалізації, надихайтесь кожним новим днем, ведіть активний спосіб життя, читайте або слухайте книги, обирайте лише найкраще оточення, навчайтесь не лише в університеті, а й поза ним, і обов’язково — дійте.
Життя занадто коротке, щоб бути нещасним.
А головне, що я порекомендував би, то це знайти свого наставника, який передасть свій досвід і знання. Зараз купа можливостей для самореалізації, тому оберіть щось своє і крок за кроком йдіть до своєї мети. А коли ви будете готові починати власну справу, то ласкаво прошу до мене.
Спілкувалася Анна Мамай