bgb
 
 
 
 
 

Проєкт «Видатні уродженці Черкащини» триває у Черкаському національному університеті імені Богдана Хмельницького.

Він приурочений до 70-річчя Черкаської області. На Черкащині у всі історичні періоди народжувалися люди, які відігравали надзвичайно важливу роль в історії та культурі України, у формуванні світогляду українців. Є постаті всесвітньо відомі — такі, як Тарас Шевченко, Богдан Хмельницький, Іван Піддубний. Але надзвичайно багато й тих, пам’ять про кого століттями стирала російська імперія та її правонаступник, тоталітарний срср. Є також ціла когорта фахівців своєї справи, які подвижницькою працею зробили внесок у розвиток Черкащини. Усі вони є нашою історією і заслуговують на те, щоб їх знали нащадки й сучасники.

Саме з цією метою науковці ЧНУ ім. Б. Хмельницького постійно досліджують діячів історії та культури рідного краю і діляться цими дослідженнями. Їхні напрацювання зможете знайти у рубриці «Видатні уродженці Черкащини».

До вашої уваги — нарис Григорія Голиша, директора наукової бібліотеки ім. Михайла Максимовича.

 

ДЕНЬГІВЧАНИН ІВАН ЧЕРІНЬКО СТАВ ЗНАМЕНИТИМ ТУРКМЕНСЬКИМ МИСТЦЕМ

Картини живуть своїм власнім життям, народженим душею художника.

В. Ван Гог

Село Деньги, Україна й місто Ашгабад, Туркменія. Що може поєднувати ці розділені відстанню, довжиною кілька тисяч кілометрів, разюче різновеликі й цивілізаційно зовсім несхожі населені пункти, окрім хіба що їхньої колишньої належності до багатонаціонального СРСР? Утім події, а надто постаті можуть робити справжні дива, часом з’єднуючи на перший погляд далеке й несполучне. Туркменська столиця стала посестрою моєму рідному селу Деньги завдяки неординарній особистості — українському й туркменському художникові Івану Івановичу Черіньку.

Перипетії зростання

Великий майстер пензля народився 22 липня 1908 року, а його рідними пенатами стало маленьке, але напрочуд живописне село Деньги, що на Золотоніщині. Зростав у незаможній селянській родині, змалку був привчений до нелегкої хліборобської праці, виховувався на православних чеснотах. Як і його ровесники, пас худобу за селом, у літню пору купався в місцевій річечці Самозванці, збирав гриби-ягоди в місцевих лісах. А ще милувався тамтешньою казково гарною природою і частенько клав олівцем на папір побачене. Відтак з’явилися його перші малюнки, що засвідчили народження майбутнього мистця. Закінчивши місцеву школу, Іван подався до Золотоноші, де навчався в торговельному технікумі. Там на здібного до малярства учня звернув увагу вчитель малювання й усіляко сприяв розвитку його мистецького хисту.

За порадою свого наставника Іван Черінько 1925 року поїхав до тоді ще не столичного Києва і вступив до художнього інституту. Уже в 1928 році молодий художник вагомо заявив про себе майстерно виконаною сюжетною картиною «Кузня». Він навчався у знаменитих художників Федора Кричевського та Віктора Пальмова, а в 1931 році успішно захистив дипломну роботу, створивши у техніці фрески композицію «Рот-Фронт».

Після закінчення інституту він певний час працював як художник-асистент у польському театрі Києва, створив кілька оригінальних полотен. Талановитого молодого художника було помічено у творчих колах, і згодом його запрошують до москви для роботи в одному зі столичних видавництв. За короткий час наш земляк встиг посісти гідне місце в мистецькому бомонді. Тож коли в оргкомітеті об’єднання художників СРСР постало питання про кандидатуру на його повноважного представника в Туркменії, то вибір відразу впав саме на 25-річного Івана Черінька.

Лідер туркменських мистців

Навесні 1933 року Іван Іванович відбув у Середню Азію, де оселився в Ашхабаді (так до 1990-х називався нинішній Ашгабад) і відразу поринув у шалений вир творчої та організаторської роботи. Згадуючи перші дні перебування на Сході, художник говорив: «Туркменія мене полонила своєю мальовничістю та яскравістю». Цей край став для нього другою батьківщиною і, як виявилося, останнім прихистком. Наш земляк з цікавістю вивчав історію та звичаї туркменського народу, створив нові живописні роботи, навіяні місцевими мотивами.

Той час був позначений у Туркменії розквітом національного декоративно-прикладного мистецтва: створювалися високохудожні зразки одягу, ювелірних виробів, вражали різноманіттям орнаментальні мотиви килимів, вишивок. Однак живопис тільки-но зароджувався. Іван Черінько заснував і очолив «Об'єднання художників Туркменії», згуртувавши навколо себе молодих мистців – здебільшого випускників і викладачів «Ударної школи мистецтв Сходу». А в 1938 році український маляр очолив новостворену Спілку художників Туркменістану. Він став визнаним наставником місцевих художників-початківців, зініціював відкриття першого в Туркменії художнього училища (імені Шота Руставелі). У цьому навчальному закладі мистець довгі роки викладав, став причетним до підготовки мало чи не всіх у майбутньому відомих живописців Середньої Азії. Серед його учениць – і народна художниця Туркменської PCP Євгенія Адамова. Саме Євгенія Михайлівна й стала музою Іван Черінька: він палко закохався в юну художницю й пов’язав з нею свою життєву долю.

З початком німецько-радянської війни художник потрапив у круговерть боїв: був серед захисників Ленінграда, отримав важке поранення. На фронті він ані на хвилину не розлучався з армійським альбомом, пізніше воєнні етюди вилилися в тематичні полотна. У 1944 році Івана Черінька відкликали до Ашхабада й останні чотири роки свого життя він напружено працював над створенням різножанрових полотен, одночасно виконуючи рутинні обов’язки голови правління республіканської спілки художників. У тому ж році деньгівчанина за унікальний внесок у розвиток національного мистецтва було поціновано почесним званням «Заслужений діяч мистецтв Туркменської PCP».

А потім була трагічна жовтнева ніч 1948 року, коли жахливий землетрус дощенту зруйнував туркменську столицю, поховавши під руїнами десятки тисяч людей. Жертвою тієї страшної стихії став і наш земляк: він загинув у ніч з 5 на 6 жовтня. Творчий політ Майстра обірвався у високості визнання і в часи розкрилля його самобутнього таланту; йому тоді не виповнилося й 40 літ. До речі, землетрус спопелив життя й двох синів Івана Черінька, а його вагітна дружина дивом вижила й через кілька місяців після смерті художника народила сина. В пам’ять про загиблого чоловіка вдова назвала його Іванком...

Творча спадщина

Попри закоротке, мов спалах смолоскипа, життя великий достойник залишив солідну живописну спадщину. Він увійшов у історію мистецтва як неперевершений майстер професійного вирішення на полотні конкретної життєвої ситуації засобами пластики й кольору. У його картинах глибокий психологізм поєднується з добротним моделюванням, вправним рисунком, продуманою композицією, надзвичайно багатою палітрою барв. Серед його робіт переважають тематичні картини, психологічні портрети, ліричні пейзажі. Вражають своїм змістовим драматизмом, проникливою реалістичністю й довершеністю виконання полотна Івана Черінька «Підпільна друкарня в Ашхабаді» (1940), «Бай. Влада заможного» (1940), «Продаж вдови» (1939-1947). Колоритний національний типаж майстерно переданий художником у його відомій роботі «Старий туркмен» (1938 р.). Глибина психологічної характеристики гармонійно поєднується з віртуозною живописною технікою у портреті дружини Є. Адамової (1940 р.), «Автопортреті» (1944 р.) та портретній серії відомих людей Туркменії. З багатофігурних жанрових композицій виділяються своїм глибоким реалізмом чудові полотна «Джигіти» (1944-1946), «Третя воєнна позика» (1944), «Розгром фашистів під Сгалінградом» та ін. Прикладом ліричного пейзажу є розмаїте полотно «Весна в Багірі» (1947 р.)

Довгий час живописна спадщина нашого земляка-достойника мала єдину прописку зберігання: м. Ашхабад, Туркменський державний музей образотворчого мистецтва (нині — Національний музей образотворчого мистецтва Туркменії), а також приватна колекція його дружини Є. Адамової. Так було до 1987 року, доки відома черкаська мистецтвознавиця Ніна Клименко не поїхала до туркменської столиці й не виклопотала в Міністерства культури республіки дозвіл на передачу невеличкої частини колекції Івана Черінька до фондів Черкаського обласного краєзнавчого музею. Відтак цей музейний заклад отримав у своє розпорядження 13 полотен нашого земляка, а від 1992 році вони були передані до фондів новоствореного обласного художнього музею (його очолила Ніна Михайлівна). 9 картин художника знаходяться в експозиції цього мистецького осередку, решта — у його фондосховищі. Хай це й на перший погляд лише мізерна дещиця творчої спадщини українсько-туркменського митця, та вона достатньо різножанрова й достойно репрезентує його творчий почерк.

Черінькову експозицію в Черкаському музеї відкриває портрет Героя Радянського Союзу Ходжаєва, написаний художником у 1947 році На відвідувачів дивиться людина доброзичливим, задумливим поглядом темних очей, а груди героя прикрашають численні нагороди. Звертає на себе увагу й багатофігурний етюд «Туркменські дівчата»; ця робота засвідчує прихильність художника до створення правдивих, соціально й психологічно окреслених образів, глибокого розкриття їхнього внутрішнього світу. У такому ж стильовому вирішенні написаний і портрет юнака-туркмена. Відвідувачі музею мають також змогу ознайомитися з цікавим, але незавершеним твором «Мадонна», що є справжнім гімном материнству. Глибокою реалістичністю вражають і тематичні картини «Мадрид у вогні», «Післявоєнний Ленінград» та ін.

Шевченків край, що виколисав не одного відомого достойника духовності, може по праву пишатися й своїм славним сином Іваном Черіньком. Цей деньгівчанин не лише проорав глибоку борозну у світовому живописі, але й, на думку авторитетних мистецтвознавців, став фактичним засновником туркменського радянського малярства. А тому його ім’я приречено на вічність.

Григорій Голиш, директор наукової бібліотеки ім. Михайла Максимовича, голова Золотоніської районної організації НСКУ


 
Ми використовуємо cookie
Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити вам найкращий досвід на нашому сайті. Файли cookie дозволяють нам аналізувати трафік та покращувати наш контент.