Налаштування доступності

bgb
 
 
 
 

Для студентів-психологів та відвідувачів Центру ментального здоров’я Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького провели лекцію про психологічні техніки у сфері арттерапії та метафоричних асоціативних карт (МАК).

Спікерка — магістрантка психологічного факультету Анастасія Лемещук.

Анастасія ознайомила присутніх з цікавим матеріалом про особливості арттерапії та розглянула такі техніки, як: «Продовження історії з карти», «Контурна інтеграція», «МАК як ресурс в арттерапії», «Арттерапія як ресурс до МАК», «МАК як відповідь на питання», «Творчі колажі», «Діалог образів», «Моя історія в трьох образах», «Внутрішній дім», «Колесо балансу через образи», «Міст».

У багатьох техніках, що використовуються в методі арттерапії, значне місце займає робота з образами та дослідження власного ставлення до змісту зображень або процесу виконання вправи. Спікерка зазначила, що важливо проводити рефлексію після виконання вправ, оскільки рефлексія — це перший важливий крок до отримання необхідних результатів.

Анастасія Лемещук зауважила, що МАК чудово працюють як засіб для дослідження внутрішніх ресурсів, яких може наразі потребувати особистість. Метою таких вправ є саме активізація позитивних внутрішніх станів, закріплення віри в себе та свої можливості. Тренерка додає, що МАК є гарним інструментом пошуку відповіді на питання – завдяки символічному змісту та творчому процесу людина може «зловити» інсайт та більш усвідомлено розв'язати проблему в її реальному житті.

Для роботи з внутрішніми конфліктами дуже продуктивно застосовувати техніку «Діалог образів». Анастасія Лемещук зазначила, що внутрішні конфлікти часто проявляються через стан «Хочу, але..». Суть методу полягає в тому, що людина створює образи своїх частин особистості за допомогою візуалізації або малюнку. Наприклад, це можуть бути частина, яка «хоче» певного результату, а також частина, яка «боїться» або «забороняє». Далі між цими частинами відбувається діалог, завдяки якому особистість може усвідомити власні потреби, страхи або цінності. Також вправу можна використовувати у темах самооцінки, прийняття себе, залежності та відносин. Якщо людина має запит саме на роботу із самооцінкою або темою прийняття себе, можна з’ясувати суперечності, що виникають між «Я-реальним» (якими ми є насправді) та «Я-ідеальним» (образ, до якого ми прагнемо). У темах емоційної залежності та міжособистісних відносин одним із варіантів роботи є діалог між частиною, яка бажає та відчуває потребу залишатися в поточній ситуації, та частиною, яка прагне до змін.

З образами можна відпрацьовувати багато корисних методик. Пані Анастасія поділилась цікавою технікою для усвідомлення особистої динаміки та шляху розвитку – «Моя історія в трьох образах». Для цього особа обирає три карти, що символізують минуле, теперішнє і майбутнє. Наступним етапом роботи є створення цілісної історії, сюжету або малюнку, що об’єднає всі три образи. Після завершення цієї частини вправи важливо провести рефлексію: пошукати, що може об’єднати всі три частини цієї історії, поспостерігати за власними відчуттями під час роботи або дивлячись на результат, знайти себе зараз на цьому шляху тощо.

На завершення зустрічі присутні виконали вправу «Міст». Спочатку всі учасники обирали метафоричну карту, що символізує свій теперішній стан, а потім метафоричну карту, яка є втіленням бажаного результату. Метою вправи було усвідомлення, які саме кроки необхідно зробити кожному для переходу від проблеми до рішення, знайти перешкоди, а також ресурси, які можуть стати підтримкою на цій дорозі.

Кожен охочий може самостійно попрацювати з технікою «Міст». Для цього потрібно відчути та позначити свій стан на цю мить, а потім подумати про мету, якої ви прагнете досягнути. Якщо є можливість використати метафоричні карти, можна з їхньою допомогою підкріпити свої теперішній та бажаний стани. Якщо ж такого варіанту немає, можна створити візуалізацію подумки. Після цього спробуйте намалювати міст, який об’єднує ваше місце зараз та місце, куди ви б хотіли прийти з часом. І останнім етапом вправи є саморефлексія. Подумайте та дайте відповіді на такі запитання:

— Яким ти намалював свій міст?

— З чого він зроблений?

— Чому саме такий матеріал? Що він для тебе символізує?

— Який він — міцний, крихкий, хиткий, різнокольоровий, старий чи новий?

— Чи є на ньому поручні, опори, напрямок руху?

— Як ти відчуваєш себе, коли «йдеш» по ньому?

— Хочеться по ньому рухатись — чи лячно, небезпечно, цікаво?

— Яка частина моста здається тобі найважливішою або найскладнішою?

— Який твій лівий берег? Які там емоції, кольори, стан?

— Який вигляд має правий берег? Куди прагнеш?

— Що відділяє один берег від іншого? Наскільки велика відстань між ними?

— У якому місці моста ти зараз?

— Якби потрібно було зробити перший крок — що це буде за крок?

— Що допоможе тримати рівновагу на мосту?

— Чи потрібно щось змінити у конструкції моста, щоб рухатись упевненіше?

— Що могло б полегшити цей шлях?

— Який вигляд матиме твій стан, коли ти вже на правому березі?

Анастасія Притула, магістрантка кафедри журналістики, реклами та PR-технологій.