21 серпня у Києві відбулася щорічна конференція Міністерства освіти і науки України «Серпнева–2025». Захід зібрав понад 500 учасників офлайн та більше п’яти тисяч онлайн-глядачів, ставши ключовим майданчиком для обговорення трансформації освіти, цифрових рішень та нових викликів, що стоять перед школами та вищою освітою.
Особливу увагу привернула експозона, де свої продукти представили 12 українських компаній — виробників обладнання для освітньої сфери. Серед них — аспірант Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького Артем Соломенчук. Він продемонстрував низку STEM-розробок для шкіл і вишів, зокрема:
— цифрову лабораторію з хімії, фізики, біології та географії «ЦВКК – Дослідник-1»;
— інтерактивні меблі.
На думку Артема Соломенчука популярність STEM-освіти в Україні зростає, адже вона відповідає головному запиту часу — підготовці учнів до реального життя та професій майбутнього. Інтерактивні лабораторії, панелі дозволяють школярам і студентам не лише слухати пояснення, а й перевіряти їх на практиці. Такий підхід робить навчання цікавішим, ближчим до реальності та значно ефективнішим.
У межах своєї аспірантської діяльності Артем Соломенчук започаткував стартап-ініціативу, спрямовану на впровадження наукових розробок у практичну освітню діяльність. Його дослідження в Черкаському національному університеті зосереджені на аналізі сучасних освітніх потреб і створенні технологій, які дозволяють учням і студентам отримувати знання через практичний досвід. Зокрема, під час навчання він вивчав, як інтерактивні методи можуть підвищувати залученість учнів до природничих наук. Ці знання стали основою для створення цифрової лабораторії «ЦВКК — Дослідник-1», яка дозволяє проводити експерименти в реальному часі, використовуючи сучасні цифрові інструменти.
Наукові дослідження допомогли Артему не лише розробити теоретичну базу, а й протестувати прототипи в реальних умовах. Наприклад, аналіз даних про ефективність інтерактивного навчання показав, що учні, які використовують STEM-лабораторії, демонструють на 30% кращі результати в засвоєнні матеріалу порівняно з традиційними методами. Ці висновки стали поштовхом для розвитку стартапу, який уже реалізував понад 100 проєктів у школах і вишах по всій Україні. Поєднання наукового підходу з практичною реалізацією дозволило створити продукти, які відповідають реальним потребам освітньої системи.
Як науковець, Артем Соломенчук відповідає за створення нових продуктів для ринку освіти, аналізує потреби та визначає оптимальний час для їх упровадження. Його стартап-ініціатива фокусується на тому, щоб наукові розробки ставали доступними інструментами для вчителів і учнів. «Наука допомагає нам зрозуміти, що потрібно освіті, а практика — втілити ці знання в реальні продукти. Моя мета — зробити так, щоб кожен учень мав змогу експериментувати і вчитися через дію», — зазначив він.
Презентація STEM-розробок на «Серпневій–2025» показала, що нове покоління українських науковців готове не лише говорити про зміни, а й створювати їх. Приклад Артема Соломенчука доводить: інновації можуть починатися з ідеї одного аспіранта, але перетворюватися на рішення для тисяч учнів і студентів. Його стартап-ініціатива демонструє, як наукові дослідження можуть ставати основою для практичних рішень, що змінюють освіту.
Такі проєкти формують нову модель освіти — практичну, доступну та орієнтовану на майбутнє.
https://cdu.edu.ua/news/aspirant-chnu-predstaviv-stem-rozrobki-yaki-pokrashchuyut-osvitu-v-ukrajini.html#sigProIdbdbf351114
ННІ економіки і права