Студенти Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького працюють за спеціальністю та дають змогу отримати практичні навички одногрупникам.
Так, першокурсниця Олена Дядик, яка опановує в ННІ педагогічної освіти, соціальної роботи і мистецтва спеціальність «Соціальна робота», працює в стаціонарній службі «Тимчасовий притулок для осіб і сімей з дітьми» у Черкасах. Цей заклад створений у 2022 році і є підрозділом у структурі Черкаського міського центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.
— У часи війни, коли мільйони людей змушені покинути свої домівки, внутрішньо переміщені особи переживають важкі випробування, — розповідає Олена. — Втрата дому, рідних, звичних умов життя стає не лише фізичною, але й психологічною травмою. Черкаси, місто в серці України, не залишається осторонь цієї проблеми. Один із закладів соціального спрямування — «Тимчасовий притулок для осіб і сімей з дітьми» — став надійним прихистком для тих, хто втратив усе. Тут людям надають не тільки житло, а й соціальну та психологічну підтримку. І в цьому велику роль відіграють соціальні працівники.
Вони — перші, хто зустрічає людей, які опинилися в кризовій ситуації. Їхня роль полягає не лише в тому, щоб надати місце для ночівлі, але й у тому, щоб допомогти адаптуватися до нового життя. Вони допомагають клієнтам отримати та відновити документи, пройти медичні консультації, скористатися юридичними послугами.
Але робота соціальних працівників — це не тільки вирішення адміністративних питань. Більшість людей, які потрапляють до притулку, пережили страшні травми: втрату рідних, домівки, безпеки. Вони перебувають у стані стресу, тривоги та глибокої психологічної депресії. І саме тут соціальні працівники повинні стати не лише організаторами допомоги, а й психологами. Вони повинні відчути потреби кожної людини, допомогти подолати посттравматичний стресовий розлад, підтримати в хвилини емоційного виснаження. Це важка робота, що потребує професіоналізму та глибокої емпатії.
Одним із важливих аспектів роботи соціальних працівників є організація тренінгів та арттерапевтичних занять для дорослих та дітей.
Особливу увагу приділяють тренінгам з фінансової грамотності, які допомагають людям пристосуватися до нових умов життя, навчитися правильно розподіляти обмежені ресурси та забезпечити себе у майбутньому.
Для дітей, які пережили насильство чи втрати, організовуються групи психологічної підтримки. Психологи працюють з дітьми через гру, допомагаючи їм виразити свої емоції, налагодити соціальні контакти і повернути радість до життя. Ігрова терапія стала не тільки інструментом для лікування, але й важливим етапом на шляху до відновлення психоемоційного здоров'я».
Фахівці закладу постійно відчувають потребу вдосконалювати свої знання та навички. І в ЧНУ вони отримують таку можливість, адже в університеті для цього створені всі необхідні умови.
У «Тимчасовому притулку для осіб і сімей з дітьми» працюють випускники та студенти Черкаського національного університету. Крім того, на ознайомлювальну практику приходять студенти перших і других курсів.
Досвідчені працівники охоче діляться своїми знаннями та практичними навичками, що сприяє розвитку молодих фахівців і допомагає їм адаптуватися до реальних умов професійної діяльності.
Олена Дядик розповідає також про труднощі, які виникають у роботі соціальних працівників.
Однією з основних проблем є обмежені ресурси, адже кількість ВПО зростає.
Соціальні працівники часто працюють з людьми, які мають складні біографії, пережили насильство, втрату близьких, що вимагає від фахівців знань і готовності до складних ситуацій.
Ще однією проблемою є емоційне вигорання самих працівників.
Попри ці труднощі, соціальні працівники продовжують свою важливу місію — надавати підтримку, допомагати людям відновлювати свої сили та знаходити нові можливості для життя.
Цінний практичний досвід, який отримують студенти ЧНУ на базі закладу, допоможе їм реалізуватися в обраній професії.
https://cdu.edu.ua/news/tymchasovyi-prytulok-dlia-osib-i-simei-z-ditmy-dopomahaie-studentam-otrymaty-praktychni-navychky.html#sigProId612c020214
Кафедра освітнього і соціокультурного менеджменту та соціальної роботи