Налаштування доступності

bgb
 
 
 
 

У червні 2025 року Центр цифрової освіти Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького провів два актуальних тренінги для науково-педагогічних працівників задля підтримки професійного зростання викладачів і дослідників в умовах стрімкої цифровізації науки.

10 червня відбувся тренінг на тему «Використання цифрових технологій для роботи з науковими джерелами», під час якого учасники вивчали сучасні підходи до оформлення посилань і цитувань у наукових публікаціях. Окрему увагу було приділено роботі з бібліографічними менеджерами, зокрема програмою Zotero, що дозволяє ефективно організовувати наукову літературу, генерувати бібліографії, здійснювати сортування джерел за темами й автоматично створювати цитування за різними стандартами.

24 червня пройшов тренінг «Використання штучного інтелекту в наукових дослідженнях», який викликав великий інтерес серед викладачів університету. Під час заходу розглядалися практичні приклади використання інструментів ШІ для аналізу масивів даних, формулювання гіпотез, підготовки статей та рецензій, а також автоматизації рутинних завдань дослідника. Поряд із можливостями штучного інтелекту, було акцентовано на етичних аспектах його використання, важливості академічної доброчесності, авторства та прозорості в дослідженнях, вимогах провідних видавництв щодо використання ШІ.

Обидва заходи провела професорка Галина Луценко, директорка Центру цифрової освіти, фахівець із цифровізації навчання. Під її керівництвом тренінги пройшли у динамічному, міждисциплінарному форматі, з великою кількістю практичних кейсів та інтерактивних завдань. Учасники заходів мали змогу не лише отримати нові знання, а й обмінятися власним досвідом, обговорити виклики цифрової епохи у сфері науки та освіти. За словами учасників, такі заходи допомагають не лише оволодіти технічними навичками, а й сформувати цілісне розуміння того, як і коли слід залучати цифрові рішення.

— Цифрові інструменти та штучний інтелект дедалі активніше інтегруються в наукове середовище. Вони допомагають в обробці інформації, пошуку джерел, моделюванні результатів та побудові нових дослідницьких підходів. Проте ці переваги вимагають також відповідального ставлення — особливо у сфері академічної доброчесності.

Неправомірне використання ШІ для створення контенту без належного посилання, автоматичне генерування текстів без рецензії чи критичного аналізу — усе це може поставити під сумнів якість і достовірність наукової роботи, — зауважила Галина Луценко.

У наступному навчальному році Центр цифрової освіти продовжить серію тренінгів, що охоплять нові аспекти інтеграції ІТ у викладацьку діяльність, створення мультимедійного навчального контенту, цифрову педагогіку, а також розширене використання ШІ в освітньому процесі. Черкаський національний університет продовжує залишатися провідним майданчиком для підготовки фахівців нової доби — тих, хто не лише користується інструментами цифрового світу, а й формує його зміст та етику.

Центр цифрової освіти