Налаштування доступності

bgb
 
 
 
 

У Черкаському національному університеті ім. Богдана Хмельницького завершено щорічні опитування здобувачів вищої освіти щодо якості освітнього процесу. Опитування проводяться з 10 по 30 листопада 2025 року серед усіх студентів: від першокурсників до магістрів-випускників. Загалом участь взяли понад 2400 респондентів, що забезпечує достовірність отриманих даних та репрезентативність результатів для всього університету.

Опитування є невід’ємною складовою системи внутрішнього забезпечення якості освіти. Отримані результати були детально проаналізовані відділом освітніх вимірювань, представлені ректорату, науково-методичній раді університету, навчально-науковим інститутам/факультетам і кафедрам для подальшого використання при вдосконаленні освітніх програм та організації освітнього процесу, оприлюднені на сторінці університету Інформація/Студентам/Опитування.

Що показали результати?

Першокурсники: адаптація, інформування та залученість

Опитано 892 першокурсників. Більшість дізналися про університет від знайомих — 63,5%, 11% — з рейтингів університетів, 9,2% — із соцмереж. На сайт університету заходять час від часу 66,6%, систематично користуються ним 28,4%, а під час вступної кампанії перевіряли інформацію 91,3%. Легко знайти потрібну інформацію на сайті для 32,2% респондентів, ще 55,6% швидко знаходять її у разі потреби.

Серед соцмереж університету найчастіше відвідують профіль Інстаграм — 45,6% і канал Телеграм — 34,9%. Навчальні заняття цікаві для 50,1%, подобається спілкування в студентському середовищі ще 32,4% опитуваних. Освітнє середовище вважають цілком безпечним 73,7%, ще 23,2% вважають його умовно безпечним. Пошук корпусів, аудиторій чи укриттів найчастіше здійснюють через тьютора або старосту (38,5%) та одногрупників (29,7%).

Про студентське життя знають 46,5%, ще 22,9% чули про студентську раду, але не брали участі, а 17,4% не беруть участі в активностях. Гуртожиток задовольняє 20,7% студентів, 11,4% вважають його кращим варіантом, а 59,8% опитаних не проживають там.

Першокурсники добре оцінити організацію навчання, цінують зручність сайту та соціальні ресурси університету, безпечне середовище і можливість комунікації через тьютора та старост, і водночас пропонують покращити доступність інформації, навігацію та супровід під час адаптації.

Освітній процес очима студентів-бакалаврів 2-3 курсу: баланс між навчанням і роботою

В опитуванні взяли участь 898 студентів. 47,4% повністю задоволені навчанням, ще 48,1% оцінюють його як частково прийнятне. Основні складнощі викликають — поєднання навчання з роботою (47,3%), особиста неорганізованість (35,9%) та незручний розклад (32,4%). Найбільше інтерес до навчання підвищують практичні заняття (58%) та можливість навчання за індивідуальним графіком (17%). 78,2% студентів відповіли, що заняття проходять вчасно, а також що  розклад гнучкий, під час повітряних тривог — 19,7%. Процес і методи навчання відповідають очікуванням 45,1% здобувачів повністю та 43,5% частково. Контроль знань зрозумілий і об’єктивний для 85,5% студентів, професійність викладачів оцінюють позитивно 70,3%. Вибіркові дисципліни цікаві і корисні для 71,8%, про академічну мобільність знають 54,9%, а староста та тьютор є найчастішим джерелом інформації для 54,3% та 27,2% студентів відповідно.

Студенти висловлюють позитивне ставлення до організації освітнього процесу, цінують практичну складову навчання та можливість застосовувати знання у реальних умовах, відзначають зручність розкладу і доступність навчальних матеріалів, і водночас пропонують підвищити інформованість про навчальні програми дисциплін та критерії оцінювання та посилити підтримку тих, хто поєднує навчання з роботою.

Якість освіти на освітніх програмах: погляд студентів 4 курсу бакалаврату та 2 курсу магістратури

Серед опитаних 488 студентів, 78,7% повністю вважають цілі освітньої програми зрозумілими та корисними для професійного розвитку, ще 19,7% відзначають це частково. Можливістю досягати високих результатів навчання задоволені 70,1% і ще 26,8% оцінюють її як достатню. Перспективи працевлаштування повністю влаштовують 63,7% студентів і ще 24,8% бачать їх частково прийнятними. Практичні навички та знання формуються добре для 71,1%, а для 24,6% це частково так. Актуальність вибіркових фахових дисциплін високо оцінюють 67,4% студентів і ще 25,2% частково задоволені. Обсяг практичної підготовки повністю влаштовує 70,7% респондентів і ще 25,4% вважають його частково достатнім. Обсяг самостійної роботи відповідає очікуванням 72,3% і ще 19,1% оцінюють його як прийнятний. Інформацію про зміст дисциплін 85,7% знаходять у Google Клас, а критерії оцінювання зрозумілі і доступні через Google Клас для 54,1%, 38,1% зазначили, що отримують пояснення від викладача на заняттях.

Загалом студенти позитивно оцінюють якість освітніх програм, підкреслюють поєднання теоретичної підготовки з практичною складовою, можливість проходити практику та виконувати реальні завдання, цінують кваліфікованих і відкритих викладачів, сучасність основних дисциплін та вибіркових курсів, наголошують на зручності організації освітнього процесу, доступності матеріалів і можливості розвитку професійних та комунікативних навичок.

Випускники магістратури: оцінка університету перед стартом кар’єри

213 магістрів залучено до опитування. Наразі, працевлаштовані за спеціальністю 34,3%, ще 35,2% планують знайти роботу за здобутою спеціальністю, 5,2% не планують, а 25,4% ще не визначилися. Якість освіти високо оцінена: 62,9% поставили 5 балів, 27,7% — 4 бали, 8% — 3. Об’єктивність оцінювання підтвердили 88,3%, а відповідність освітнього процесу сучасним вимогам оцінили 62,9% на 5 балів і 29,6% на 4. Кваліфікацію та доброзичливість працівників оцінено на 5 балів 77,5% респондентами, ще 21,1% — на 4.

Найбільш цінними для студентів були академічні заходи та семінари 73,2%, наукові конференції 51,6%, студентське дозвілля 28,6% та можливості самоврядування 21,1%. Серед того, що варто зберегти, найбільше виділили відкритість і чесність викладачів (85,4%), демократичність у взаєминах (69,5%) та лояльність в оцінюванні (61%). Серед переліків показників, студентам запропонували обрати три найважливіші: для покращення пропонують модернізувати матеріальну базу 37,6%, оптимізувати розклад 28,6% та збільшити практичні заняття 27,7%, при цьому 42,7% вважають, що нічого змінювати не потрібно.

Випускники підкреслюють практичну спрямованість навчання, компетентність викладачів і сучасність дисциплін, водночас пропонують удосконалити практичні заняття, оновити зміст курсів, покращити комунікацію, організацію розкладу та розвивати цифрові сервіси, а також розширити можливості міжнародної мобільності та позааудиторної діяльності.

За результатами щорічних опитувань студентів усіх курсів університету у листопаді 2025 року відзначено високий рівень оцінки організації освітнього процесу, практичної спрямованості навчання, професійності викладачів і сучасності дисциплін. Студенти позитивно сприймають зручність розкладу, доступність навчально-методичних матеріалів, ефективність комунікації через тьюторів, старост та студентське самоврядування.

Водночас результати опитування свідчать про необхідність подальшого розвитку та вдосконалення окремих аспектів освітньої діяльності. Зокрема, рекомендується:

  • уточнювати та оновлювати зміст освітніх програм і вибіркових дисциплін;
  • підвищувати поінформованість студентів щодо навчальних планів, критеріїв оцінювання та можливостей академічної мобільності;
  • впроваджувати сучасні методи навчання для підвищення зацікавленості та залученості студентів;
  • оптимізувати організаційні процеси, включно з розкладом занять, використанням цифрових сервісів та адаптаційним супроводом першокурсників;
  • розвивати ефективну комунікацію, дотримуватися корпоративної етики та підтримувати студентів, які поєднують навчання з роботою;
  • активізувати позааудиторну діяльність, зокрема спортивні, наукові та культурні заходи.

Отримані дані рекомендовано враховувати під час планування та оновлення освітніх програм, удосконалення організації освітнього процесу та підвищення якості освітніх послуг університету.

Відділ освітніх вимірювань разом з навчально-методичним відділом та навчально-методичним центром організації освітнього процесу та забезпечення якості вищої освіти висловлюють подяку всім студентам, які долучилися до опитувань, і співробітникам, що були залучені та сприяли їх проведенню. Зворотний зв’язок є основою для вдосконалення якості навчання. Кожна відповідь — це реальний внесок у розвиток університету та формування сучасного освітнього середовища.

Відділ освітніх вимірювань