bgb
 
 
 
 
 

Щорічно кафедра дошкільної та спеціальної освіти Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького долучається до квітневих Європейських STEM-подій та фестивалю STEM-тижня.

Організатором заходу є ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», що діє з метою реалізації положень Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти), обміну досвідом щодо розвитку напрямів STEM-освіти в Україні та світі. Участь кафедри дошкільної та спеціальної освіти у подібних заходах стала хорошою можливістю для підготовки майбутніх фахівців дошкільної та початкової освіти до практичного впровадження STEM-освіти в закладах дошкільної освіти та початковій школі, співпраці з колегами з інших закладів освіти та професіоналами-практиками.

Триденний STREAM-марафон на кафедрі дошкільної та спеціальної освіти тривав у період з 25 по 27 квітня 2023 року, робота якого була зорієнтована на загальну тему: «Світ незвіданий». Цікавим досвідом була реалізація такої форми проведення, за якої студенти старшокурсники співпрацювали з першими курсами та демонструвати власний досвід реалізації STEM-навчання з дітьми.

25 квітня на базі Навчально-тренінгового центру «STEM-освіти» Комунального навчального закладу «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради» відбувся перший день триденного STREAM-марафону.Для студентів та викладачів кафедри дошкільної та спеціальної освіти Віталій Курас, методист центру «STEM-освіти», провів оглядову екскурсію закладом, продемонстрував наявне матеріально-технічне забезпечення Навчально-тренінгового центру «STEM-освіти» та пояснив особливості його використання у роботі з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку.

Учасники заходу ознайомились із функціональним наповненням аудиторного фонду Навчально-тренінгового центру «STEM-освіти»; різноманітністю LEGO конструкторів та можливостями їхнього використання; особливостями роботи документ-камери в умовах закладу дошкільної освіти; можливостями створення зображень за допомогою 3-Д принтеру та 3-Д ручки. Водночас студенти в командах розробляли моделі функціонального робота, експериментували з управлінням роботами за допомогою спеціальних застосунків, навчалися створювати зображення за допомогою 3-Д ручки та конструювати з використанням різних LEGO конструкторів.

Під час роботи другого дня STREAM-марафону для студентів 2 та 4 курсів спеціальності 012 «Дошкільна освіта» був проведений майстер-клас на тему: «Мій 3-Д світ: моделювання за допомогою нейронної мережі «ШІ»+ПИСЬМО» спікером якого була викладачка кафедри дошкільної та спеціальної освіти, докторка філософії Оксана Панченко. Під час заходу учасники розглянули сутність понять «нейромережа» та «штучний інтелект», з’ясували особливості використання штучного інтелекту в повсякденному житті (роботу алгоритму Brain на просторах Internet, використання штучного інтелекту в електронних поштах, особливості роботи чат-ботів та розумного пошуку Google, роботу з Google картами тощо), можливості використання штучного інтелекту в освіті (посилення безпеки дитини, індивідуальне навчання, голосові помічники Apple Siri та Google Home, розумний контент в роботі педагога та діяльності дітей, глобальне навчання). Практична складова майстер-класу передбачала ознайомлення із можливостями програми «Google об’єктив», створення зображень за допомогою нейромережі Sketch-RNN від Google Quick Draw, ознайомлення із можливостями розпізнання почерку нейромережею, а також створення слів з музичним супроводом різними інструментами «Paint with Music».

Також для учасників заходу студентки 4 курсу спеціальності 012 «Дошкільна освіта» освітнього ступеня «бакалавр» Руслана Мариняка та Анна Шевченко провели майстер-клас «Експериментаріум». Здобувачі вищої освіти продемонстрували першокурсникам практичне впровадження дослідів та експериментів у роботу педагога закладу дошкільної освіти та початкової школи. Серед основних видів роботи було проведення дослідів на визначення властивостей води: «Вулканічна лава в пляшці», «Оживаючі кольорові черв'ячки на серветці», «Малюємо на серветці із 2 шарів». Цікавою формою роботи стало залучення студентів до віртуальної дослідної лабораторії Experiments for Learning «Blob opera», де учасники заходу мали можливість дослідити особливості голосу, а саме його висоту та тембр, силу голосу, швидкість та гучність голосу на прикладі чотирьох героїв, які реагували на дотики експериментатора.

Третій день STREAM-марафону був присвячений темам: «Нетрадиційна техніка малювання «Невидимий напис» та «Математичні мозкокрутки: Оптична ілюзія». Студенти 4 курсу спеціальності 012 «Дошкільна освіта» освітнього ступеня «бакалавр» Руслана Мариняка та Анна Шевченко провели для студентів 1 курсу майстер-клас з нетрадиційних технік малювання «Невидимий напис». Дана техніка малювання передбачала створення зображення або тексту, які не видно, на перший погляд, але можуть бути розкриті під впливом певної речовини або іншого засобу. Учасники заходу розглянули особливості речовин та їхню взаємодію на прикладі лимонного соку, солоної та солодкої води, молока у взаємодії з папером під дією тепла, а також навчилися створювати листи із таємними написами, якими потім обмінялися між собою.

Майстер-клас «Математичні мозкокрутки: Оптична ілюзія» для студентів 1 та 4 курсу спеціальності 012 «Дошкільна освіта» провела магістрантка 1 курсу. Студентки розглянули перспективи використання зображень, що містять оптичні ілюзії у роботі з дітьми, визначили їхні види та особливості, практикувалися у наочному сприйнятті зображень через скло та воду, а також створювали зображення з оптичною ілюзією на папері. Майстер-клас був наповнений відчуттям магії, дива і таємниці, адже цікаво побачити зображення, які виглядають по іншому, ніж є насправді.

Дякуємо всім учасникам заходу за активну участь у триденному STREAM-марафоні, а також спікерам, які проводили майстер-класи. Висловлюємо щиру вдячність Юлії Зорі, завідувачці Навчально-тренінгового центру «STEM-освіти» та Віталію Курасу, методисту Навчально-тренінгового центру «STEM-освіти» за активну співпрацю, допомогу в пізнанні нового у сфері STEM-освіти, корисні поради, а також дякуємо за практико-орієнтований підхід до співпраці. Окрема вдячність студентам, які поділилися власними знаннями та практичними уміннями. Впевнені, що отриманий досвід допоможе у власному професійному розвитку.

Кафедра дошкільної та спеціальної освіти