Accessibility Tools

photo 5285145214543065815 y

05.07
2025

Chemical and biological workshops were held for Cherkasy schoolchildren at BKNUC

Throughout June, pupils from several general education institutions visited the Educational-Scientific Institute of Natural and Agrarian Sciences at Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy.

Read more ...
04.07
2025

The Centre for Digital Education held a series of training sessions for researchers on digital tools and artificial intelligence

In June 2025, the Centre for Digital Education at Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy conducted two highly relevant training sessions for academic and research staff, aimed at supporting the professional growth of lecturers and researchers in the context of the rapid digitalisation of science.

Read more ...
03.07
2025

BKNUC students share their experience of studying at the University of Valladolid

The academic year has successfully ended for 3rd year students of Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy, Yevhen Zavalin and Alona Shulha, who studied at the University of Valladolid under the Erasmus + programme.

Read more ...
02.07
2025

30 Years of Progress: the Educational-Scientific Institute of International Relations, History and Philosophy Celebrates its Anniversary!

A significant event took place at Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy – the Educational-Scientific Institute of International Relations, History and Philosophy marked its 30th anniversary.

Read more ...
26.06
2025

Secrets of the profession: diplomats answered questions from BKNUC students

Students and faculty of Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy took part in the final (fourth) event of this year’s project “Women in Diplomacy: Challenge or Mission?”

Read more ...
 
 

Семінар-практикум «Сторітелінг як методичний інструмент для вчителя» провела професорка кафедри української літератури та компаративістики Людмила Скорина. Онлайн-заняття відбулося для вчителів-філологів, істориків і правознавців у КУ «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» 20 січня.

 Учасники семінару дізналися, як застосовувати на уроках різні типи історій (за класифікацією А. Сіммонс), як історію з власного життя перетворити на ефективний виховний інструмент, як використовувати кумедні історії про мовні помилки для формування грамотності учнів.

«Минулого року я вперше викладала нашим студентам-третьокурсникам міжгалузеву дисципліну «Сторітелінг та основи сценаристики». Готуючись до занять, я зрозуміла, який це цікавий, а головне – потрібний матеріал, тому вирішила поділитися ним і з учителями», – розповіла професорка кафедри української літератури та компаративістики Людмила Скорина.

Організаторка зауважила, що ми всі постійно маємо справу з історіями – слухаємо й розповідаємо їх, читаємо в соціальних мережах, а іноді й самі пишемо про якісь цікаві випадки з життя. Але для нас розповідання історій – це лише спосіб приємно провести час, розважитися, посміятися. Потенціал історій дуже недооцінюється. А даремно... Адже для того, щоб впливати на людей, немає потужнішого інструменту, аніж зв’язна, цікава історія.

Як зазначає Людмила Скорина, навички сторітелінгу потрібні письменникам, режисерам, блогерам, рекламникам, піарникам, копірайтерам, журналістам, політикам, рекрутерам, економістам... А найперше – учителям. Психологи переконані, що факти запам’ятовуються у 20 разів легше, якщо вони є частиною історії.

«У сучасному світі сторітелінг став перспективною методикою викладання різних дисциплін. Його можна застосовувати в школах і вищих навчальних закладах, з однаковим успіхом – при викладанні гуманітарних наук і дисциплін природничого спрямування», – додає Людмила Вікторівна.

Пресслужба ННІ УФСК

Фото: Людмила Скорина