Accessibility Tools

 

photo 5285145214543065815 y

04.09
2025

Scholars took part in a symposium on inclusion

The staff of Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy participated in the 5th All-Ukrainian Scientific and Practical Symposium “Inclusion in Barrier-Free Ukraine: Interbranch, Cross-Sectoral Cooperation, and Interdisciplinarity for Victory and Sustainable Development”.

Read more ...
03.09
2025

Child and Family Mental Health Laboratory Opens at Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy

On August 26, Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy hosted the opening of the educational and scientific laboratory for child and family mental health “FAMILY MIND LAB”.

Read more ...
02.09
2025

Denys Nechyporenko Wins Bronze at the Ukrainian Athletics Championship

A graduate of Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy, Denys Nechyporenko, won a bronze medal at the Ukrainian Adult Athletics Championship.

Read more ...
01.09
2025

BKNUC Student Maksym Nesvat Becomes Two-Time Medallist at the Ukrainian Championships

A student of Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy, Maksym Nesvat, became a prizewinner at two Ukrainian championships – in triathlon and aquathlon.

Read more ...
29.08
2025

Academic Mobility at Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy

The Associate Membership of Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy in the European University Alliance E³UDRES² opens up wide-ranging opportunities for all participants in the educational process to engage in international projects. From 15 to 19 April 2024, fourth-year students of the C3 “International Relations” programme, Kristina Tamaz and Mariia Vykovych took part in the spring school “Imagine.Your.Europe!” at Fulda University of Applied Sciences, Germany. In June 2024, Associate Professor at the Department of Philosophy, Social and Political Sciences Oleksandra Demianenko joined the European Civic Skills Training held at the same university.

Read more ...
 
 
 

Семінар-практикум «Сторітелінг як методичний інструмент для вчителя» провела професорка кафедри української літератури та компаративістики Людмила Скорина. Онлайн-заняття відбулося для вчителів-філологів, істориків і правознавців у КУ «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» 20 січня.

 Учасники семінару дізналися, як застосовувати на уроках різні типи історій (за класифікацією А. Сіммонс), як історію з власного життя перетворити на ефективний виховний інструмент, як використовувати кумедні історії про мовні помилки для формування грамотності учнів.

«Минулого року я вперше викладала нашим студентам-третьокурсникам міжгалузеву дисципліну «Сторітелінг та основи сценаристики». Готуючись до занять, я зрозуміла, який це цікавий, а головне – потрібний матеріал, тому вирішила поділитися ним і з учителями», – розповіла професорка кафедри української літератури та компаративістики Людмила Скорина.

Організаторка зауважила, що ми всі постійно маємо справу з історіями – слухаємо й розповідаємо їх, читаємо в соціальних мережах, а іноді й самі пишемо про якісь цікаві випадки з життя. Але для нас розповідання історій – це лише спосіб приємно провести час, розважитися, посміятися. Потенціал історій дуже недооцінюється. А даремно... Адже для того, щоб впливати на людей, немає потужнішого інструменту, аніж зв’язна, цікава історія.

Як зазначає Людмила Скорина, навички сторітелінгу потрібні письменникам, режисерам, блогерам, рекламникам, піарникам, копірайтерам, журналістам, політикам, рекрутерам, економістам... А найперше – учителям. Психологи переконані, що факти запам’ятовуються у 20 разів легше, якщо вони є частиною історії.

«У сучасному світі сторітелінг став перспективною методикою викладання різних дисциплін. Його можна застосовувати в школах і вищих навчальних закладах, з однаковим успіхом – при викладанні гуманітарних наук і дисциплін природничого спрямування», – додає Людмила Вікторівна.

Пресслужба ННІ УФСК

Фото: Людмила Скорина