Accessibility Tools

 

photo 5285145214543065815 y

05.11
2025

BKNUC future diplomats took part in the meeting “Women in Diplomacy: Challenge or Mission?”

On October 15, 2025, the academic staff of the Department of World History and International Relations of Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy, together with students majoring in International Relations (specialty C3) at the Educational-Scientific Institute of International Relations, History and Philosophy, participated in the sixth meeting of the series “Women in Diplomacy: Challenge or Mission?”.

Read more ...
04.11
2025

Students were honoured for volunteering in the international Rotary project “Health of Children of Ukraine”

Tetiana Ocheretiana, a representative of the Rotary Club “Cherkasy-Synergy” and a graduate of Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy, recognised the university students for their volunteer work.

Read more ...
03.11
2025

A BKNUC translation student takes part in the Erasmus+ programme in Romania

This year, Dana Bilyk, a fourth-year student enrolled in the educational programme “Translation (Language major – English)” at the Educational-Scientific Institute of Foreign Languages of Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy, became a participant in the Erasmus+ international academic mobility programme.

Read more ...
27.10
2025

Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy is once again among the winners of the international Erasmus+ competition!

Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy has once again confirmed its status as an open and competitive European university.

Read more ...
24.10
2025

Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy student is among the top participants of the Chemistry School

Maryna Sukhyna, a 2nd year master’s student majoring in “Chemistry” (specialty 102), has successfully completed her studies at the II European Chemistry School for Ukrainians, which was held under the patronage of the Rector of the AGH University of Science and Technology in Krakow and Adam Mickiewicz University in Poznań.

Read more ...
 
 
 

Семінар-практикум «Сторітелінг як методичний інструмент для вчителя» провела професорка кафедри української літератури та компаративістики Людмила Скорина. Онлайн-заняття відбулося для вчителів-філологів, істориків і правознавців у КУ «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» 20 січня.

 Учасники семінару дізналися, як застосовувати на уроках різні типи історій (за класифікацією А. Сіммонс), як історію з власного життя перетворити на ефективний виховний інструмент, як використовувати кумедні історії про мовні помилки для формування грамотності учнів.

«Минулого року я вперше викладала нашим студентам-третьокурсникам міжгалузеву дисципліну «Сторітелінг та основи сценаристики». Готуючись до занять, я зрозуміла, який це цікавий, а головне – потрібний матеріал, тому вирішила поділитися ним і з учителями», – розповіла професорка кафедри української літератури та компаративістики Людмила Скорина.

Організаторка зауважила, що ми всі постійно маємо справу з історіями – слухаємо й розповідаємо їх, читаємо в соціальних мережах, а іноді й самі пишемо про якісь цікаві випадки з життя. Але для нас розповідання історій – це лише спосіб приємно провести час, розважитися, посміятися. Потенціал історій дуже недооцінюється. А даремно... Адже для того, щоб впливати на людей, немає потужнішого інструменту, аніж зв’язна, цікава історія.

Як зазначає Людмила Скорина, навички сторітелінгу потрібні письменникам, режисерам, блогерам, рекламникам, піарникам, копірайтерам, журналістам, політикам, рекрутерам, економістам... А найперше – учителям. Психологи переконані, що факти запам’ятовуються у 20 разів легше, якщо вони є частиною історії.

«У сучасному світі сторітелінг став перспективною методикою викладання різних дисциплін. Його можна застосовувати в школах і вищих навчальних закладах, з однаковим успіхом – при викладанні гуманітарних наук і дисциплін природничого спрямування», – додає Людмила Вікторівна.

Пресслужба ННІ УФСК

Фото: Людмила Скорина