З 21 по 25 квітня в Черкаському національному університеті імені Богдана Хмельницького пройшов STEM-тиждень 2025, що традиційно проводиться в межах Всеукраїнського фестивалю «STEM-весна 2025».
До проведення загальноуніверситетського STEM-тижня 2025 долучилися науково-педагогічні працівники та студенти ННІ педагогічної освіти, соціальної роботи і мистецтва, ННІ природничих та аграрних наук, факультету обчислювальної техніки, інтелектуальних та управляючих систем, а також педагогічні працівники КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради», учні школи робототехніки RoboClub м. Черкаси.
У перший день STEM-тижня викладачі та студенти кафедри дошкільної та спеціальної освіти доєдналися до Всеукраїнського марафону «На крилах STEM», організованого в межах «Всеукраїнського STEM-дня». Марафон став платформою для обміну ідеями, презентування моделей розвитку STEM-освіти, поширення реальних історій успіху й практичних інструментів для впровадження STEM-підходів в освітній процес. Участь у заході дозволила студентам і викладачам кафедри дошкільноїта спеціальної освіти поглибити свої знання у галузі STEM-освіти, опанувати новітні практики міждисциплінарної освіти та отримати натхнення для реалізації власних STEM-проєктів.
Крім цього, у межах STEM-тижня відбулося літературне читання на природничу тематику та творчий майстер-клас «Магія паперових квітів», проведений докторкою педагогічних наук, професоркою Інною Ніколаєску. Студенти 4 курсу кафедри дошкільної освіти вивчали твори, що розкривають зв’язок людини і природи, зокрема, глибоко проаналізували повість Анджели Нанетті «Мій дідусь був черешнею». Під час обговорення студенти креативно інтегрували елементи літератури, біології, фізики та мистецтва, створюючи міждисциплінарні STEM-проєкти. Завершальним етапом заходу стало виготовлення паперових квітів, які «оживали» під дією води, наочно демонструючи прості фізичні явища.
До активностей STEM-тижня також долучилася кафедра хімії та наноматеріалознавства ННІ природничих та аграрних наук. Кандидат хімічних наук, доцент Юлія Шафорост провела «STEM-експеримент: очищення питної води». Студенти досліджували різноманітні методи очищення води, від природних фільтрів із піску, глини, активованого вугілля до багатошарових конструкцій (з кори, моху, тканини, вати, марлі, піску, гравію, активованого вугілля та інших компонентів), що можуть бути використані в умовах надзвичайних ситуацій. Заняття дозволило побачити важливість STEM-науки у розв’язанні актуальних проблем екології та здоров’я.
Не менш цікавою стала екскурсія студентів 1 курсу спеціальності 012 «Дошкільна освіта» до навчально-тренінгового центру STEM-освіти КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників». Методист Центру Віталій Курас ознайомив студентів із матеріально-технічною базою центру: різноманітними конструкторами, роботами, елементами віртуальної та доповненої реальності. Студенти працювали в командах, створюючи моделі роботів, тестували навички управління пристроями та знайомилися з освітніми можливостями новітніх технологій.
У межах STEM-тижня в навчально-науковій STEM-лабораторії Черкаського національного університету було організовано практичне заняття для студентів 123 «Компʼютерна інженерія» факультету обчислювальної техніки, інтелектуальних та управляючих систем. Студентка 4 курсу Анастасія Царьова провела заняття на тему «Система автономної навігації робота в різних середовищах», демонструючи можливості програмування MAKEBLOCK MBOT2 для розпізнавання перешкод і адаптивної поведінки. Подібні активності є яскравим прикладом практичного втілення елементів робототехніки в освітній процес, продемонструвавши широкі можливості сучасних освітніх платформ та сприяючи формуванню технічного мислення, навичок програмування й інженерного підходу до розв'язання задач.
Особливо захопливим стало знайомство дітей дошкільного і молодшого шкільного віку та їхніх батьків зі STEM-лабораторією ЧНУ під час екскурсії, організованої викладачами кафедри дошкільної освіти. Зокрема, відвідувачі спостерігали за роботою 3D-принтера, працювали з інтерактивними глобусами та VR-окулярами, створювали об’ємні моделі за допомогою 3D-ручок. Екскурсія викликала жвавий інтерес не лише у дітей: до знайомства з можливостями STEM-лабораторії й матеріально-технічного забезпечення університету із захопленням долучилися й батьки. Вони активно спостерігали за демонстраціями, ставили запитання, цікавилися сучасними напрямами освіти та можливостями навчання в Черкаському національному. Такий досвід сприяє формуванню позитивного ставлення до інновацій, підтримці інтересів дітей до навчання та налагодженню ефективної взаємодії між закладами освіти, батьками та майбутніми здобувачами вищої освіти.
http://cdu.edu.ua/news/u-cherkaskomu-natsionalnomu-vidbuvsia-stem-tyzhden-2025.html#sigProId0153d4f4e4
Кафедра дошкільної та спеціальної освіти