Попри воєнні реалії, 18 – 19 травня 2022 року в межах тижня науки в ННІ іноземних мов Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького відбувся Всеукраїнський науково-практичний семінар «Зарубіжна література та англійська мова: орієнтири, напрями, методика й інновації».

Підготували захід і провели підготували й провели кафедра слов’янської філології, зарубіжної літератури та методики навчання та кафедра сучасних практик викладання англійської мови в межах проєкту «Вища та середня школа — співпраця заради майбутнього». Семінар вміщує три складові секції: «Зарубіжна література», «Творча майстерня» і «Вебінар для вчителів англійської мови».

Захід, що став уже традиційним, проводився у співпраці з Харківським національним педагогічним університетом ім. Г.С. Сковороди, Національним педагогічним університетом ім. М.П. Драгоманова, Київським національним лінгвістичним університетом, комунальною установою «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Черкаської міської ради.

Семінар зібрав значне представництво викладачів закладів вищої освіти та вчителів зарубіжної літератури (загалом понад 120 учасників) з різних куточків України. Традиційно широко представлена Черкащина, зокрема Золотоніщина, Смілянщина, Драбівщина, а також науковці, вчителі-методисти, магістранти Києва, Кривого Рогу, Одеси, Харкова. У межах семінару заслухано цікаві наукові та методичні доповіді.

З вітальним словом до учасників зібрання звернулася директорка ННІ іноземних мов, доцентка Людмила Швидка, яка побажала плідної роботи учасникам семінару. Людмила Швидка зауважила, що семінар вже втретє набув статусу Всеукраїнського, а за змістом і кількістю учасників захід давно «переріс» його межі, тому внесла пропозицію: берегти й зберігати кращі традиції й трансформувати його у формат Всеукраїнської конференції на наступний рік.

Уважно і з великим інтересом сприйняли учасники семінару доповіді докторки філологічних наук, професорки, завідувачки кафедри зарубіжної літератури та словʼянських мов імені професора Михайла Гетманця українського мовно-літературного факультету імені Г. Ф. Квітки Основʼяненка Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди Світлани Криворучко «Джером Селінджер: «геній» у романі Ф. Беґбеде «Уна і Селінджер» та фільмі Д. Стронґа «За прірвою в житах» і д. філол. наук, професорки цієї ж кафедри Ольги Радчук «Феміністичний характер творчості М. Етвуд (на матеріалі твору «Служниця»)». Озвучені науковицями теми мали живий відгук при обговоренні.

Зацікавлення викликала доповідь кандидатки філологічних наук, доцентки Інги Богданової «Тема війни та протистояння її руйнівному впливові в романі М. Зузака «Крадійка книжок», адже її актуальність та очевидність багатьох паралелей із воєнним українським сьогоденням нікого не залишила байдужим.

Із неймовірним захопленням слухали учасники семінару і виступ Тетяни Скубенко, учительки зарубіжної літератури Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 «Едьютейнмент (навчання через розваги): секрети організації та проведення успішного уроку  зарубіжної літератури», в якому Тетяна Миколаївна щедро поділися власними напрацюваннями й здобутками.

Знаковим є те, що дієвість проєкту доведена часом. І вчорашні абітурієнти, а потім студенти та магістранти стають професіоналами. Так, до роботи у семінарі долучилася Анастасія Безродна, учителька англійської мови та зарубіжної літератури Червонослобідського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 2 Черкаського району Черкаської області, презентувавши доповідь «Автор-оповідач в романі Г. Гессе «Гра в бісер» та Юлія Мащенко, магістрантка ОП «Англійська мова та зарубіжна література» ННІ іноземних мов, з доповіддю «Французька проза М. Кундери: особливості структури та поетики». Приємно, що майбутні фахівці зарубіжної літератури мають можливість презентувати свої доробки і виявити творчі здібності. Запам’яталися яскраві доповіді, дискусії, а головне – атмосфера взаємного творчого партнерства. У рамках семінару відбулося також обговорення освітньо-професійних програм кафедри.

Подібна форма співпраці між закладами вищої та середньої освіти є продуктивною для обох сторін. Адже всім важливо почути не тільки про досягнення, а й обговорити проблеми, з якими стикаються вчителі та викладачі в сучасних надзвичайно складних реаліях, а також віднайти шляхи їх подолання. Свідченням цьому є низка позитивних відгуків із вдячністю викладачам кафедри слов’янської філології, зарубіжної літератури та методики навчання, як організаторам заходу, та побажаннями збереження й розвитку такого важливого проєкту від учасників Всеукраїнського науково-практичного семінару. Захід став ніби промінчиком світла у темні часи, вселяючи надію і віру в те, що Україна переможе в цій жорстокій війні.

Кафедра слов’янської філології, зарубіжної літератури та методики навчання