Для студентів канікули, а для викладача — можливість безперешкодно зайнятися науковою діяльністю. Тож професор кафедри української літератури і компаративістики Людмила Ромащенко вкотре взяла участь у ХІІІ міжнародному форумі «Європа — Україна», що відбувся на початку лютого в чудовому польському місті Жешуві, Підкарпатського воєводства. Жешувський університет уже тривалий час є партнером нашого навчального закладу.

Гостями престижного форуму стали високопосадовці, науковці, представники бізнесу і мас-медіа з багатьох європейських країн (близько 800 осіб).

У програмі форуму передбачалися тематичні блоки, на яких розглянуто економічні, соціально-політичні, культурно-освітні проблеми. Для науковця-викладача, звісно, найбільш привабливою виявилася тематична панель, присвячена проблемам освіти — «Edukacja jutra» («Освіта завтра»).

У виступах учасників дискусійної панелі, серед яких — ректори вищої школи, директори інших навчальних закладів різних типів, депутати польського Сейму (прикро, що серед панелістів, на відміну від попередніх років, не було представників українських освітніх структур), порушувалися злободенні проблеми освітянського простору: освіта сьогодні і завтра повинна відповідати сучасним трендам, формувати творчу, самодостатню особистість, конкурентоздатну на ринку праці. У формуванні особистості мають значення як набуті знання і компетентності, так і морально-етичні якості (людська гідність, рівність, толерантність, чесність, законослухняність (тобто виховний аспект). Відтак ішлося про чотири фактори формування особистості: родина, суспільство, школа і костел (для Польщі). Головною метою освітнього процесу, на думку доповідачів, має бути виховання еліти, без якої немає держави (!). Учасники панельної дискусії відверто озвучили й наболілі проблеми: зниження якості освіти, «девальвація диплома»; руйнування «szkolnictwa zawodowego» (польський варіант системи профтехосвіти); «трагічний стан» із точними дисциплінами, зокрема з фізикою, у зв’язку з цим високо поціновано потужну раніше Харківську політехніку. Цілком очевидно, що озвучені проблеми характерні для ряду європейських країн, у тім числі й України.

— Вельми слушні думки висловила депутат польського Сейму, віце-президент (співголова) Комітету у справах освіти, науки і молоді (Poseł na Sejm RP Wiceprzewodnicząca Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży) пані Кристина Шуміляс (Krystyna Szumilas), із якою нам вдалося поспілкуватися особисто, — говорить Людмила Ромащенко. — На думку пані Кристини Шуміляс, в організації освітньо-виховного процесу слід спиратися не тільки на передовий європейський досвід, а й ураховувати національні традиції розвитку освіти. Так пані посол відповідала на поставлене мною питання: освітня система якої країни найбільше відповідає вимогам до освіти майбутнього (оскільки останнім часом активно пропагується фінська едукаційна система). Це особливо актуально для українського освітнього простору, що перебуває на стадії реформування.

Гості форуму мали можливість не тільки заслухати виступи, взяти участь у численних дискусіях, а й ознайомитися з різногалузевим рекламним продуктом і насолодитися цікавою культурною програмою, запропонованою організаторами.

Ромащенко Людмила Іванівна,

доктор філологічних наук,

професор кафедри української літератури та компаративістики

Інституту української філології і соціальних комунікацій