bgb
 
 
 
 
 

У Черкаському національному університеті імені Богдана Хмельницького відбулася Міжнародна науково-практична конференція «Сучасні тенденції початкової освіти та інклюзивного навчання у світлі євроінтеграції» 3 грудня, у день, коли Україна разом зі світовою спільнотою відзначає День людей з інвалідністю.

До участі в конференції долучилися представники наукових і освітніх закладів різних країн, серед яких Україна, Польща, США, Японія, Туреччина, Австрія, Іспанія.

З вітальним словом до учасників Міжнародної науково-практичної конференції звернувся ректор Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, доктор економічних наук, професор Олександр Черевко, який відзначив актуальність та відповідність обраної проблеми реаліям сьогодення, оскільки за статистичними даними лише на Черкащині кількість дітей з інвалідністю становить 1899 осіб. Відповідно вчителі початкових класів повинні бути готовими до роботи з дітьми, які мають порушення розвитку.

Директор ННІ педагогічної освіти, соціальної роботи і мистецтва, доктор педагогічних наук, професор Тимофій Десятов схарактеризував тематичні напрями роботи конференції: підготовка майбутніх учителів початкової школи до роботи в умовах освітньої інклюзії; особливості управління закладом освіти в умовах упровадження інклюзивного навчання в Україні та за кордоном; прогресивні практики початкової освіти та інклюзивного навчання в контексті європейського і вітчизняного досвіду; інклюзивна освіта для здоров’я учнів і сталого розвитку суспільства; доступність та універсальний дизайн в інклюзивному освітньому просторі початкової школи; командний підхід у супроводі дитини з особливими освітніми потребами в закладі освіти; сучасні засоби ІКТ підтримки інклюзивного навчання та цифрові сервіси.

Пленарне засідання розпочато з виступу кандидата педагогічних наук, координатора освітньої програми фінської системи міжнародного стажування українсько-польської фундації «Інститут Міжнародної Академічної та Наукової Співпраці» Галини Вархолик, яка представила фінський досвід організації освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами.

З особливостями інклюзивного навчання в системи освіти Туреччини ознайомив доктор філософії, викладач відділу національних досліджень і розвитку провінції Самсун Ахмет Їлдирим. Він також наголосив на важливості ролі вчителя початкових класів в організації інклюзивного навчання та підкреслив, що в Туреччині інклюзивна освіта є невіддільною частиною освітньої політики, спрямованої на забезпечення рівних можливостей для всіх учнів, зокрема для дітей з особливими освітніми потребами.

Софія Нагорнова, здобувачка вищої освіти Школи соціальних та міжнародних досліджень Університету Цукуба (Японія) розповіла про інклюзивну підтримку в японських початкових школах. Вона наголосила, що насамперед, діти, незалежно від того, мають вони порушення здоров’я чи ні, не повинні залишатися поза суспільством. Бути частиною суспільства — це право, яке має бути гарантоване кожній людині. Саме в цьому і полягає суть інклюзії.

Про освітні трансформації у сучасній початковій школі розповіла докторка педагогічних наук, професорка, декан педагогічного факультету Ізмаїльського державного гуманітарного університету, дійсний член Академії вищої освіти України та Міжнародної академії педагогічних і соціальних наук Надія Кічук.

Інна Литвин, кандидатка педагогічних наук, старша викладачка кафедри початкової освіти Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького представила сучасні практики інклюзивного навчання, які застосовуються в системі інклюзивної освіти Фінляндії.

Жваве обговорення викликала презентація Ольги Деркачової, докторки філологічних наук, професорки кафедри української літератури Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника (Україна), щодо формування інклюзивної компетентності майбутніх учителів засобами інклюзивної літератури.

Тетяна Середа, фахівець-консультант, практичний психолог Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Чигиринської міської ради Черкаської області (Україна) презентувала віртуальний методичний практикум у формі кроссенсу «Сучасний заклад в умовах інклюзивної освіти».

Підсумок Міжнародної науково-практичної конференції підвела докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка кафедри початкової освіти Черкаського національного Тетяна Зорочкіна, яка у своїй доповіді приділила увагу важливому питанню підготовки майбутніх учителів початкових класів до застосування сучасних технологій навчання у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Свій виступ Тетяна Сергіївна завершила пропозицією ухвалити резолюцію за результатами Міжнародної науково-практичної конференції.

Співорганізаторами конференції виступили українські та зарубіжні наукові та освітні заклади й організації: Національна академія педагогічних наук України, Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка Ізмаїльський державний гуманітарний університет, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Комунальний навчальний заклад «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради, Українсько-польська фундація «Інститут Міжнародної Академічної і Наукової Співпраці», Коледж громади Балтимора (США), Відділ національних досліджень і розвитку провінції Самсун (Туреччина), Університет Цукуби (Японія), Віденський університет економіки та бізнесу (Австрія), Українська школа «Мрія» (Іспанія), Центр українських дослідників в Австрії (Австрія).

До науково-практичної конференції долучилися понад 300 учасників з 23 наукових установ, закладів вищої та фахової передвищої освіти, 3 інклюзивно-ресурсних та навчально-реабілітаційних центрів, 10 спеціальних та загальноосвітніх шкіл, ліцеїв, 3 інститутів післядипломної освіти та центрів професійного розвитку, серед яких серед яких наукові співробітники, науково-педагогічні та педагогічні працівники, здобувачі першого, другого і третього рівнів вищої освіти.

Кафедра початкової освіти