Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького приймав у себе в гостях фулбрайтівського професора США Лайла Кауффмана.

Під час лекції у ННІ педагогічної освіти, соціальної роботи і мистецтва було представлено тенденції впровадження інклюзивної освіти в США та роль соціальних працівників у цих процесах.

У свою чергу, працівники ННІ педагогічної освіти, соціальної роботи і мистецтва презентували розширення напрямів діяльності, в тому числі в сфері професійної підготовки до роботи з дітьми, розвиток яких потребує корекції.

Директор інституту Тимофій Десятов відзначив актуальність проблеми інклюзивної освіти: «Упродовж останніх 5 років на питання інклюзивної освіти нарешті почали звертати увагу. Безумовно, сьогодні на рівні Міністерства освіти і науки України є відповідні програми, структури, фінансування для такої категорії дітей».

На першій лекції Лайл Кауффман розповідав про роль соціального працівника в формуванні учня як особистості. Він зауважив, що професіонали соціальної сфери можуть працювати в різних установах: приватних, громадських закладах охорони здоров’я, організаціях, що працюють із сиротами, початкових та середніх школах. «Важливість соціальних працівників пояснюється тим, що вони забезпечують зв’язок між школою, сім’єю і власне широким загалом — соціумом. Відповідно завданнями такого працівника є покращення всіма можливими способами академічної успішності і соціального успіху», наголосив пан Кауффман.

За словами професора, соціальні працівники спілкуються не лише з дітьми з фізичними вадами, а й допомагають усім учням вирішувати стресові ситуації, вдосконалювати навички спілкування, розвивати впевненість у собі, адаптуватися до соціуму.

Друга лекція стосувалася саме розвитку інклюзивної освіти. Лайл Кауффман розповів, що до 70-х років у США люди з обмеженими можливостями навчалися лише в окремих школах або ж взагалі не навчалися. Вони навіть могли бути повністю виключеними з соціуму.

Як приклад він наводить «школу» Willowbrock, де про дітей з фізичними вадами не піклувалися, а тим більше нічому не навчали. У якості ілюстрації професор представив фото журналіста Геральда Рівера, якому вдалося потрапити до цього закладу. На знімках показано жахливі умови утримання людей.

50-70-ті роки стали переломними в США в сфері боротьби за права людини. Було прийнято чимало законів та положень, згідно з якими всі люди, незалежно від статі, кольору шкіри та фізичного здоров’я, ставали рівними в своїх правах.

«Зараз більшість дітей із обмеженими можливостями навчаються в звичайних школах. Звичайно, існують і спеціальні школи, але їх відвідують лише 12 % учнів», — зазначив професор.

Метою інклюзивного навчання є повноцінний усебічний розвиток особистості учня з обмеженими фізичними можливостями нарівні з іншими, наскільки це можливо. Важливим у контексті інклюзивної освіти є розвиток когнітивних, мисленнєвих навичок.

Лайл Кауффман розповів про особливості організації інклюзії, забезпечення учня, що має обмежені фізичні можливості, необхідними ресурсами для навчання в загальному класі. Наприклад, перекладання жестами для дітей із вадами слуху; підручники зі шрифтом Брайля або ж зі збільшеним кеглем для дітей із вадами зору.

Професор Кауффман зазначив, що сьогодні в Україні в сфері інклюзивної освіти є багато позитивних змін. У Вінниці, наприклад, розпочинається дошкільна програма інклюзивної освіти. Деякі університети Вінниці, Львова, Сєвєродонецька запроваджують програми інклюзії.

У ННІ педагогічної освіти, соціальної роботи і мистецтва також працюють над розвитком цього напряму. Зокрема, з наступного навчального року планується набір студентів на спеціальність «Корекційна освіта».

Загалом студенти дізналися багато цікавого та нового, що може їм допомогти в подальшій професійній діяльності.

Крістіна ОРЕЛ, Лора ШУМЕЙКО, 4-Р, ННІ УФСК